De vierde dag (zondag) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Irma Groot - WaarBenJij.nu De vierde dag (zondag) - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Irma Groot - WaarBenJij.nu

De vierde dag (zondag)

Door: IrmaopReis

Blijf op de hoogte en volg Irma

27 Mei 2012 | Turkije, Istanbul

We zitten alweer redelijk vroeg in de tram naar Besiktas, naar het Dolmabahcepaleis. Er staat alweer een flinke rij; niet zo gek met maar één kassa open. Later blijkt ons dat je niet op eigen houtje rond mag lopen. Bezoekers worden in groepen rondgeleid door een gids en foto's maken is verboden. Het paleis is ont-zet-tend indrukwekkend. Wat een pracht en praal.
Het wordt ook nu nog gebruik om staatshoofden en vorsten te ontvangen. We doen ook nog de tweede rondleiding door de harem, waar na de revolutie ook Ataturk geleefd heeft en overleden is. Dit gedeelte is een stuk minder uitbundig. We varen met de boot terug naar de Galatabrug - een boottocht moet je ook zeker doen als je in Istanbul bent. Omdat het zulk mooi weer is gaan we nog even genieten op het dakterrs. Daarna naar de Basilica-cisterne. Dit is een vondergrondse wateropslagplaats. Het is inderdaad net een ondergrondse kerk. Er staat nog een half metertje water en bezoekers lopen er over steigers.
Nog even lekker gegeten - Turkse ravioli, salade, patat. Ook deze dag is weer omgevlógen.